Pagina's

zaterdag 3 oktober 2020


Thema: SPATJE (vormen)

Wie is Spatje?
Eerst moesten wij raden wie spatje was aan de hand van vragen...

Hierna vertelde juf het verhaal:

Spatje is de knuffel van een ruimtewezen. Hij werd achtergelaten op de speelplaats van een school.
Hij was eerst toch wel een beetje bang, alles was nieuw. Al snel maakte hij kennis met Jeroen. 
Jeroen deelde zijn eten met Spatje en al snel werden ze dikke vrienden. Toen het ruimteschip doorhad dat ze Spatje vergeten waren kwamen ze hem al snel terug ophalen! 

Spatje heeft nog andere vriendjes: spotje, spietje, spotje, spetje, die allemaal een verschillende vorm hebben. Zo leerden we dus over de vormen.


 






Schilderen van een vormenmandala





                                      Tala maakte CĂ©line haar naam met de letters en plasticine




                Het normenboek: luister goed naar de vraag en duid dan de juiste vorm, aantal,... aan.







Het vorige thema tekenden we kikker en haas in onze eigen tekenboek en dit thema kleefden we een mooie vormenkader rond hen met een patroon. 




De laatste week van ons thema maakten we kennis met de kunstenaar ALEXANDER CALDER. 
Juf vertelde een leuk boek over de kunstenaar:

Alexander heeft een draad... 

Daarmee kan hij alles maken wat hij in zijn hoofd ziet. 

Hij vindt de handigste dingen en de grappigste dieren uit. Als hij met iemand wil dansen maakt hij een swingende danseres, en als hij wil griezelen de gevaarlijkste monsters. Als hij verlangt naar een mooie tuin maakt hij de vrolijkste bloemen, en als hij in de stad wil zijn, maakt hij de hoogste wolkenkrabbers. 

Maar zijn grootste droom is nog niet uitgekomen. Hoe laat je iets bewegen, zomaar uit zichzelf? 

Hieronder maakten sommige kleuters een eigen kunstwerkje met verschillende draden en een bolletje klei. Ze kleefden er ook wel eens hier en daar een vorm aan.

Nadien maakten we een groepswerk met juf Jelte: een MOBILE 







Af en toe eens puzzelen doen we ook!




Leg de vormen op dezelfde plaats in het andere rooster.


We kozen een spatje, een spoetje, een spietje,... 

Elke vorm is een andere mannetje! We scheurden en kleefden. de oudste kleuters maakten ook zelf het kopje.


Op vormenzoektocht doorheen onze school!


Spatje, spatje, hoelaat is het? (tellen van onze voetstappen)






Rond vormen gaan in het zand met een penseel, onze eigen vinger, ... 




Samen kijken in een boek



Het ruimteschip van Spatje maken: vormen uitknippen en een ruimteschip naleggen. 
Nadien tekenden de kleuters krullen onder het ruimteschip. 


Vormen zoeken doorheen de school... 






Hallo ik ben Spatje!







Stenen, blokjes, houten latjes,... leggen op vormen. de kleine steentje werden er soms ook met een pincet opgelegd. 


Een cirkel is rond, zoals een stoelendans! 







Meten met blokjes op het ruimteschip.







GROEPSKNUFFEL!


Mijn letterschrift: 
de eerste letter van mijn naam versieren



Godsdienst: verhaal vertellen: "een huis op een rots en een huis op het zand" 
Samen bouwen aan een leuke en gezellige klas! Waar elke kleuter zich thuis mag voelen en zichzelf kan zijn. We dragen zorg voor elkaar!










Vormenspel