Dag lieve ouders,
Acht weken zijn voorbijgevlogen, neen dat
is niet gelogen :),
voorbijgevlogen omdat we veel plezier hebben beleefd, geknutseld hebben, veeeel
gespeeld hebben, bewogen, dingen geleerd ,… Maar nu is het tijd voor een weekje
rust :)! De voorbije twee weken leerden we over de
paddenstoelen in de herfst! Eerst hebben we een brainstorm gedaan over de
herfst. Spontaan kwamen er antwoorden: blaadjes vallen, noten, de bladeren
krijgen andere kleuren, paddenstoelen,… Bij elk woord heb ik een tekening
gemaakt zodat ze zelf nog kunnen terugkijken naar wat er allemaal is en gebeurt
in de herfst. We hebben de verjaardag gevierd van Mateo, hiep hoera 4jaar! Ook
hebben we infoboekjes over de herfst bekeken waarin Nellie en Cezar de hoofdrol
speelden.
We experimenteerden met klei, takken,
bladeren en andere vruchtjes en maakten er een mannetje mee. Eerst een bol voor
zijn hoofd, dan een stok erin voor zijn buik en zo gingen we verder. Op
woensdag gingen we met alle kleuters op herfstwandeling, we knuffelden de
bomen, zochten naar kastanjes, keken naar de verschillende herfstkleuren
enzoveelmeer! Ook aten we gezellig samen ons koekje en drankje op in het bos,
in de natuur. Nadien keken we naar de foto’s in de klas. Alle foto’s zullen in
de herfstvakantie op de website verschijnen.
Ook leerden we een lied over de paddenstoel
en beelden we ondertussen de paddenstoel uit! (zie schriftje)
Voelen in de voeldoos zonder te piepen: een
tak, een blad, een bolster,… Wat kunnen wij al goed voelen wat er inzit!
Hoe zien we dat het een wilde of een tamme
kastanje is? Welke kastanje mogen we opeten? Vraag het maar eens aan je kleuter
… die weet er alvast het antwoord op!
Ruimtelijke begrippen: een paddenstoel op
mijn hoofd, voor mijn buik, achter mijn rug,… Op een speelse manier werden deze
begrippen herhaald en/of aangeleerd.
Ook moesten we kleuren maar niet zomaar. We
moesten goed kijken naar welke kleuren de bladeren hadden en dezelfde bladeren
in dezelfde kleur kleuren. De juf kleurde vooraf al zelf 5 blaadjes (onderaan).
De eerste kleuterklas maakten een paddenstoelenpuzzel en de tweede kleuterklas
tekenden al eens de hoeden van de paddenstoelen op de steel.
We speelden een memorie over paddenstoelen.
Ook gingen we naar de zaal om daar een
bewegingsmoment te doen: we stapten in het bos en als we de triangel hoorden
dan moesten we iets doen bv. …. Hoor je de triangel dan sta je op één been, lig
je op je buik, …
We
filosofeerden tijdens godsdienst over “Het jongetje en de boom”: eerst vertelde
ik het verhaal en nadien stelde ik bij verschillende prenten vragen bv. bij de
prent: het jongetje vangt blaadjes: wat vangt de jongen? Hoe komt het dat de
blaadjes vallen? Wat zou hij ermee doen? Wat zou de boom daar van vinden? Wat
zou jij ermee doen?... Er kwamen zeer leuke
en mooie antwoorden op mij af J!
Paddenstoelen
zijn enkel rood met witte stippen??? Neen helemaal niet! Er zijn ook
paddenstoelen zonder stippen en in andere kleuren en vormen. Sommige kleuters
maakten een paddenstoel en we kozen zelf welke kleur hij had. Sommige kozen
voor een paarse en hoe komen ze hierbij? We zagen paarse paddenstoelen tijdens
ons bezoek in het bos. (zie foto’s)
Na de
vakantie zullen we starten met het thema:
“Grootouders”
Je mag foto’s meebrengen (die tegen een
stootje kunnen) van je grootouders!
Op woensdag 12 november 2014 mogen de grootouders eens een bezoekje brengen in de klas.
Zie brief voor meer informatie!
Ik wens jullie kleuter alvast een goede
vakantie!
Liefs,
Juf Evelyn, Nellie en Cezar