Pagina's

vrijdag 24 oktober 2014



Dag lieve ouders,
Acht weken zijn voorbijgevlogen, neen dat is niet gelogen :), voorbijgevlogen omdat we veel plezier hebben beleefd, geknutseld hebben, veeeel gespeeld hebben, bewogen, dingen geleerd ,… Maar nu is het tijd voor een weekje rust :)! De voorbije twee weken leerden we over de paddenstoelen in de herfst! Eerst hebben we een brainstorm gedaan over de herfst. Spontaan kwamen er antwoorden: blaadjes vallen, noten, de bladeren krijgen andere kleuren, paddenstoelen,… Bij elk woord heb ik een tekening gemaakt zodat ze zelf nog kunnen terugkijken naar wat er allemaal is en gebeurt in de herfst. We hebben de verjaardag gevierd van Mateo, hiep hoera 4jaar! Ook hebben we infoboekjes over de herfst bekeken waarin Nellie en Cezar de hoofdrol speelden.
We experimenteerden met klei, takken, bladeren en andere vruchtjes en maakten er een mannetje mee. Eerst een bol voor zijn hoofd, dan een stok erin voor zijn buik en zo gingen we verder. Op woensdag gingen we met alle kleuters op herfstwandeling, we knuffelden de bomen, zochten naar kastanjes, keken naar de verschillende herfstkleuren enzoveelmeer! Ook aten we gezellig samen ons koekje en drankje op in het bos, in de natuur. Nadien keken we naar de foto’s in de klas. Alle foto’s zullen in de herfstvakantie op de website verschijnen.
Ook leerden we een lied over de paddenstoel en beelden we ondertussen de paddenstoel uit! (zie schriftje)
Voelen in de voeldoos zonder te piepen: een tak, een blad, een bolster,… Wat kunnen wij al goed voelen wat er inzit!
Hoe zien we dat het een wilde of een tamme kastanje is? Welke kastanje mogen we opeten? Vraag het maar eens aan je kleuter … die weet er alvast het antwoord op!
Ruimtelijke begrippen: een paddenstoel op mijn hoofd, voor mijn buik, achter mijn rug,… Op een speelse manier werden deze begrippen herhaald en/of aangeleerd.
Ook moesten we kleuren maar niet zomaar. We moesten goed kijken naar welke kleuren de bladeren hadden en dezelfde bladeren in dezelfde kleur kleuren. De juf kleurde vooraf al zelf 5 blaadjes (onderaan). De eerste kleuterklas maakten een paddenstoelenpuzzel en de tweede kleuterklas tekenden al eens de hoeden van de paddenstoelen op de steel.
We speelden een memorie over paddenstoelen.
Ook gingen we naar de zaal om daar een bewegingsmoment te doen: we stapten in het bos en als we de triangel hoorden dan moesten we iets doen bv. …. Hoor je de triangel dan sta je op één been, lig je op je buik, …

We filosofeerden tijdens godsdienst over “Het jongetje en de boom”: eerst vertelde ik het verhaal en nadien stelde ik bij verschillende prenten vragen bv. bij de prent: het jongetje vangt blaadjes: wat vangt de jongen? Hoe komt het dat de blaadjes vallen? Wat zou hij ermee doen? Wat zou de boom daar van vinden? Wat zou jij ermee doen?...  Er kwamen zeer leuke en mooie antwoorden op mij af J!
Paddenstoelen zijn enkel rood met witte stippen??? Neen helemaal niet! Er zijn ook paddenstoelen zonder stippen en in andere kleuren en vormen. Sommige kleuters maakten een paddenstoel en we kozen zelf welke kleur hij had. Sommige kozen voor een paarse en hoe komen ze hierbij? We zagen paarse paddenstoelen tijdens ons bezoek in het bos. (zie foto’s)
Na de vakantie zullen we starten met het thema:
“Grootouders”


Je mag foto’s meebrengen (die tegen een stootje kunnen) van je grootouders!
Op woensdag 12 november 2014 mogen de grootouders eens een bezoekje brengen in de klas. Zie brief voor meer informatie!
Ik wens jullie kleuter alvast een goede vakantie!
Liefs,
Juf Evelyn, Nellie en Cezar